Pengikut

Rabu, 24 Ogos 2011

Ambil Pengajaran Daripada Akhlak Para Sahabat

Oleh: ppdcgroup

Ambillah pengajaran dari akhlak sahabat-sahabat nabi yang telah dijanjikan syurga :

1. Abu Bakar Ash-Shiddiq : Abu Bakar Ash-Shiddiq Radhiyallahu’anhu (RA) adalah khalifah pertama, setelah Nabi wafat. Ia sahabat yang paling dekat dengan Rasulullah, kemanapun Nabi pergi, ia selalu menyertainya. Termasuk saat Rasulllah dalam perjalanan hijrah dari Mekkah ke Madinah, suatu perjalanan yang penuh dengan risiko. Sejak remaja, Abu Bakar telah bersahabat dengan Nabi. Ia juga orang yang pertama memeluk Islam. Tidak sulit baginya untuk mempercayai ajaran islam, karena ia tahu betul keagungan ahklak Rasulullah. Demikian juga saat Nabi menyampaikan peristiwa Isra Mi’raj. Abu Bakarlah sahabat yang pertama kali membenarkan peristiwa tersebut. Oleh sebab itu, ia diberi gelar oleh Rasulullah yakni Ash-Shiddiq ( yang benar, jujur, dan membenarkan ). Abu Bakar wafat dalam usia 63 tahun ( 13 hijriah ). Ia dimakamkan di Madinah bersebelahan dengan makam Rasulullah.

2. ‘Umar bin Khattab : ‘Umar bin Khattab RA adalah khalifah kedua. Ia termasuk sahabat yang sangat dikasihi oleh Nabi. Sebelum masuk Islam, ia dikenal sebagai sosok yang jago gulat dan gemar mabuk-mabukan. Seluruh penduduk Makkah merasa takut kepadanya.

‘Umar memeluk islam setelah mendengar surat Thoha yang dibacakan saudara(adik) perempuannya. Ia sangat keras dalam membela agama Allah. Ia menjadi salah satu benteng Islam yang mampu menyurutkan perlawanan kaum Quraisy terhadap diri Nabi s.a.w dan sahabat. Saat ‘Umar diangkat menjadi khalifah, daerah kekuasaan Islam bertambah luas. Kerajaan Persia dan Romawi Timur dapat ditakluk dalam kurun waktu satu tahun (636-637 M). Pemimpin yang sederhana dan mempedulikan rakyatnya ini, wafat setelah dibunuh oleh Abu Lukluk @ Lukluah saat memimpin shalat (23 H/644 M). Ia dimakamkan berdekatan dengan Abu Bakar dan Rasulullah s.a.w.

3. ‘Ustman bin Affan : ‘Ustman bin Affan RA adalah khalifah Islam ketiga. Pada saat kepimpinannya, ia berhasil mengumpulkan wahyu, dan menyusunnya dalam bentuk mushaf Al-Qur’an.

‘Ustman bin Affan masuk islam lewat di atas ajakan Abu Bakar. Ia mendapat gelaran Dzun Nur ‘Ain ( pemilik dua cahaya ), karena menikahi dua putri Nabi, Ruqqayah dan Ummu Kultsum. ‘Ustman dikenal sebagai saudagar kaya dan dermawan. Ia selalu menafkahkan hartanya di jalan Allah apalagi ketika Islam memerlukan bantuan kewangan bagi menghadapi peperangan. Saat berkecamuk perang Tabuk, ‘Ustman menyumbang lebih dari 940 unta, kemudian membawa 60 kuda untuk menggenapinya menjadi 1000. ‘Ustman wafat pada tahun 35H atau 655M.

4. ‘Ali bin Abi Thalib K.W: ‘Ali bin Abi Thalib RA dilahirkan di Makkah tahun 598 Masehi. Ali adalah orang yang pertama masuk Islam daripada golongan kanak-kanak.

Ali terkenal orang yang sangat berani, ahli siasat perang, dan cerdas. Pada saat peristiwa hijrah, ‘Ali tidur diatas tempat tidur Nabi. Sehingga, para tentara Quraisy yang mengepung rumah Nabi, mengira Nabi masih berada di dalam rumah.‘Ali wafat pada tahun 40 Hijriyah, setelah ditikam oleh Abdurrahman bin Muljim dengan pedang yang beracun setelah keluar untuk solat shubuh. Ia meninggal dalam usia 63 tahun dan menmerintah selama 4 tahun 9 bulan. Beliau di makamkan di Kufah, Irak.

5. Thalhah bin Abdullah : Thalhah bin Abdullah dikenal sebagai salah satu konsultan Rasulullah. Ia berasal dari suku Quraisy. Saat berkecamuk perang Uhud, Thalhah ikut serta berjuang bersama Nabi. Di arena tersebut ia menderita luka parah. Dia menjadikan dirinya sebagai perisai bagi Rasulullah dan mengalihkan panah yang akan menancapkan diri Nabi dengan tangannya. Sehingga semua jari-jarinya putus. Thalhah wafat pada 36 H atau 656 M. Ia syahid saat mengikuti perang Jamal iaitu peperangan yang melibatkan Aisyah, az-Zubir dan Thalhah.

10 Sahabat Nabi Dijanjikan Syurga

Sa’id bin Zaid (antara golongan 10) yang berkata, bahawa Rasulullah bersabda “10 orang di syurga iaitu 1-Abu Bakar di syurga, 2-Umar di syurga 3-Uthman di syurga, 4-Ali 5-azZubair di syurga 6-Talhah di syurga 7-Abdurrahman bin Auf di syurga 8-Abu Ubaidah di syurga 9-Saad bin Abi Waqas di syurga”, kemudian beliau (Said bin Zaid) diam dari menyebut yang kesepuluh, dan apabila ditanya dia memberitahu bahawa dia (Said bin Zaid termasuk didalam 10)- Riwayat atTirmizi.

Selasa, 23 Ogos 2011

Islam bertapak di tanah bikini-mini dan karnival

RIO DE JANEIRO - “As-salam-aleikum!” Ucap Omar kepada para jemaah semasa memasuki masjid pertama di Rio iaitu Mesquita da Luz selepas beliau berbuka puasa.

Itulah antara bahasa Arab yang Omar tahu dan beliau terus meneruskan perbualannya dalam bahasa Portugis bersama rakan-rakan Islam yang lain, yang sepertinya baru memeluk agama tersebut di dalam negara terbesar penganut Kristian Katholik.

Di tanah yang lebih terkenal dengan bikini-mini dan karnival mewah yang memaparkan wanita yang berpakaian jarang, satu kumpulan kecil dan sedang bertambah besar orang Brazil dari pelbagai kaum telah memeluk agama Islam.


Untuk berdekad, hanya keluarga berketurunan dari Libya, Palestine dan Syria yang mengamalkan Islam di Brazil.

Omar, sehingga empat tahun yang lepas merupakan seorang paderi di satu gereja tempatan, menceritakan mengapa beliau memeluk Islam.

“Dalam Islam, saya menjumpai semua benda yang tengah saya cari.  Saya jumpa Tuhan sebagaimana yang Dia mahu, tanpa sebarang pengubahsuaian,” kata Omar, 34 kepada AFP.

Berpakaian jubah djellaba tradisional lama, beliau enggan memberikan nama sebenar, tetapi hanya memberikan nama Muslim beliau: Omar Israfil Dawud bin Ibrahim.

"Pada masa ini, anda akan belajar bahawa Islam adalah salah satu agama monoteistik. Tidak ada prejudis terhadap agama ini," kata Omar, yang berada di sisi isterinya Alessandra Faria, yang menggunakan nama “Fatima” selepas memeluk Islam dan membuat keputusan untuk mula memakai tudung.

“Pada permulaannya, ibu saya amat takut untuk berada di luar dengan saya. Saya pakai tudung untuk menunjukkan saya Muslim dan sedar bahawa saya adalah sebahagian daripada golongan minoriti,” kata Fatima.

Hijab Fatima mungkin menarik perhatian kerana ia sangat ganjil di Rio, yang rata-ratanya lebih lumrah melihat wanita-wanita berjalan hanya dalam bikini-mini di tepi laut, namun beliau percaya kepercayaannya akan ada tempat di Rio.

“Brazil ialah satu tempat pelbagai budaya. Campuran ini menyebabkan orang Brazil sedang beradaptasi dan toleransi.”

Seperti umat Islam di sini, Omar and Fatima adalah orang baru dalam Islam. Mereka bercadang untuk melawat negara Arab Saudi tahun depan dengan satu grant (biasiswa) dari kerajaan Saudi untuk belajar bahasa Arab.

Pengubahsuaian dan penambahbaikan masjid yang mereka kunjungi di bahagian pedalaman Tijuca, utara daripada Rio telah bermula sejak empat tahun yang lalu dengan derma daripada para jemaah. Masjid itu dijangka dapat menampung 400 orang semasa waktu sembahyang, satu kenaikan taraf yang ketara.

“Bilangan umat Islam semakin bertambah, dan ramai orang Brazil telah bertukar ke Islam. Kita mencari ahli baru secara online,” kata Sami Isbelle, jurucakap kepada Beneficent Muslim Society (SBMRJ).

“Di Rio, terdapat 500 keluarga Muslim, 85 peratus daripadanya adalah orang Brazil yang bertukar agama tanpa ada sebarang pertalian dengan Arab,” kat Isbelle.

Berlainan pula di Sao Paulo dan bahagian selatan Brazil, di mana kebanyakan umat Islam adalah dilahirkan sebagai Islam dan berketurunan Arab.

Banci Brazil tidak mengambil kira bilangan umat Islam, tapi hanya mengeluarkan data mengenai Katolik, evangelicals Kristian, orang-orang Yahudi, Spiritualists dan pengikut agama Afro-Brazil.

“Muslim dikategorikan dalam senarai ‘agama lain-lain’ bersama Buddha, sebagai contoh,” kata pakar Islam Paulo Pinto dari Fuminense Federal University, yang menganggarkan Brazil ialah kediaman untuk sejuta umat Islam.

Indikasi terbaik terhadap perkembangan Islam di negara ini ialah dalam peningkatan tempat beribadat, menurut Pinto. Sekarang ini terdapat 127 masjid, empat kali lebih banyak berbanding tahun 2000.

Selepas serangan September 11 di Amerika Syarikat, “ada perkembangan minat terhadap Islam dan ramai yang ingin memeluknya,” tambah Pinto. “Islam kini dilihat sebagai satu bentuk rintangan yang baru.”

Namun, ia adalah “telenovela” atau satu drama (soap opera) yang dilancarkan tiga minggu selepas serangan 2001, “The Clone” yang menyemarakkan minat orang Brazil terhadap Islam.

Bertempat di Morocco, drama popular itu telah menunjukkan “imej positif di bahagian tersebut di dunia, dengan satu wira Muslim yang baik hati,” kata Pinto.

"Terdapat kecenderungan untuk berfikir bahawa budaya Brazil, sebagai liberal dan sensual seperti yang sedia ada, adalah bertentangan dengan kaedah-kaedah Islam.

"Tetapi yang sebenarnya, terdapat banyak kaedah-kaedah konservatif yang sebahagiannya daripada kawalan moral dan seksual. Lihatlah berapa banyak evangelicals Kristian yang berjaya di Brazil! "

surau At Taqwa Puncak Alam slide show


Isnin, 22 Ogos 2011

Peringatan buat umat melayu, jangan dok besaqkan seronok ja...

Media Lebih Besarkan Syawal – Dr Haron Din

Oleh Litmohd

Bulan Ramadhan merupakan bulan penuh keberkatan dan maghfirah yang dinantikan oleh seluruh umat Islam di seluruh dunia saban tahun. Tetapi malangnya di Malaysia, kelebihan dan keberkatan beramal di bulan Ramadhan tidak begitu tertonjol kerana ditenggelami oleh seruan keseronokan menyambut 1 Syawal.

Jika ada pun untuk Ramadhan ialah iklan-iklan berbuka puasa secara mewah di hotel-hotel dan sebagainya.

Justeru, tokoh ulamak tersohor tanahair Dr. Haron Din kembali memperingatkan umat Islam akan hadith Nabi Muhammad s.a.w. bermaksud berkata baginda kepada kaum muslimim “Kamu menghampiri suatu bulan yang mana tidak ada yang lebih baik daripadanya melainkan Ramadhan.”

Manakala kepada kaum musyrikin pula Nabi s.a.w. bersabda “Dan pada kaum musyrikin tidak ada bulan yang buruk dan celaka melainkan bulan Ramadhan.”

Dengan mengutamakan sambutan raya iaitu bulan syawal, apakah umat Islam tidak suka akan amalan di bulan Ramadhan iaitu berpuasa sebagai amalan yang diwajibkan dan berbagai-bagai amalan sunat yang lain yang semuanya dijanjikan oleh Allah s.w.t. dengan ganjaran pahala yang amat besar.

Ia situasi seolah-olah hendak cepat menyambut hari raya dan biarlah puasa di dalam Ramadhan berlalu cepat. Ramadhan seperti merimaskan kerana segala punca nafsu dan syahwat terpaksa dikekang.

Sedangkan para sahabat dan jenerasi awal yang dididik oleh baginda Nabi Muhammad s.a.w. amat gembira apabila hendak memasuki bulan berpuasa iaitu Ramadhan dan amat sedih apabila Ramadhan hendak berakhir.

Mereka gembira dan bersyukur kerana dilanjut usia oleh Allah s.w.t. agar dapat bertaubat dan membersihkan diri serta dapat mengulangi amal soleh yang pahalanya dilipat-gandakan oleh Allah s.w.t.

Prof. Dato’ Dr. Haron Din berkata demikian ketika menyampaikan kuliah bulanannya di MADI, Jejawi, Perlis, juga sebagai kuliah khas sempena menyambut Ramadhan pada tahun ini.

Beliau mengingatkan umat Islam agar mencapai tahap puasa ke tiga iaitu puasa akhirat atau puasa syariat, iaitu hakikat puasa yang dianjurkan Nabi s.a.w dan diamalkan oleh para sahabat. Inilah puasa yang benar-benar dapat mengubah peribadi seseorang ke arah insan bertakwa.

Ramadhan adalah bulan pertarbiahan dimana setiap muslim sejati berharap agar menjadi seperti bayi yang baru dilahirkan apabila keluar dari madrasah Ramadhan.

Ini adalah kerana setiap muslim akan bertekad untuk berusaha bersungguh-sungguh meningkatkan amalan masing-masing dan berharap pengampunan daripada Allah s.w.t. sempena di bulan penuh keberkatan itu. Di bulan Ramadhan kata Allah, pintu neraka ditutup dan pintu syurga dibuka seluas-luasnya.

Mereka bersedih kerana akan ditinggalkan Ramadhan dan belum tentu akan bertemu Ramadhan lagi di masa akan datang.

Justeru itulah maksud hadith Nabi tersebut apabila datang Ramadhan ia memisah dua kategori manusia iaitu manusia beriman dan manusia yang munafik.

Nabi dan para sahabat lebih bimbang dengan golongan munafik dari golongan kafir. Justeru itulah Nabi berpesan kepada salah seorang sahabat baginda, Abu Dzar di dalam hadithnya yang mashyur bermaksud “Kamu ikhlaskanlah hati kamu di dalam beragama.”

Golongan munafik wujud sepanjang zaman. Golongan orang Islam yang tiba-tiba tidak suka Islam menang untuk memimpin politik di dalam negara ini adalah contoh golongan munafik, jelas Dr. Haron Din lagi.

Justeru itu Dr. Haron Din yang juga Timbalan Mursyidul Am PAS menyeru kepada seluruh umat Islam agar bertekad pada Ramadhan tahun ini untuk berpuasa berlandaskan puasa syariat bukan puasa bertaraf puasa awwam.

Puasa syariat adalah puasa yang sebenarnya, yakni bukan sahaja tidak makan dan minum dan menjaga segala anggota, tetapi juga membebaskan pemikiran yang boleh menjejaskan aqidah seorang yang beriman.

Jika tidak, dikhuatiri kita tidak beroleh apa-apa dari puasa kecuali lapar dan dahaga, itulah puasa awwam.

Ahad, 21 Ogos 2011

konsep sedekah dalam Islam

Apakah konsep sedekah dalam Islam?

Sedekah adalah satu pemberian ikhlas sama ada benda itu sesuatu yang kita sayang atau tidak. Asas penting yang perlu ada adalah keikhlasan. Maknanya kita tidak mengharapkan sebarang pembalasan apabila bersedekah. Sedekah lebih menjurus kepada barang seperti makanan dan pakaian yang boleh dimanfaatkan oleh orang lain.

Wakaf pula ialah pembelian barangan untuk kegunaan masjid, surau, rumah anak yatim atau sebagainya. Contohnya, kita membeli kipas angin, penghawa dingin, tikar atau al-Quran untuk digunakan oleh masyarakat umum di premis tersebut. Saranan bersedekah ini dijelaskan oleh Allah menerusi firman-Nya, “ Kalau kamu zahirkan sedekah itu, maka itu adalah baik. Dan kalau pula kamu sembunyikan sedekah itu serta kamu berikan kepada orang fakir miskin, maka itu adalah baik bagi kamu; dan Allah akan hapuskan daripada kamu sebahagian daripada kesalahanmu. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu lakukan.”
(al-Baqarah: 271)

dari blog http://amalansedekah.blogspot.com/2008/07/konsep-sedekah-dalam-islam.html

Ahmed Shehat, Digelar Wira Kerana Turunkan Bendera Israel



KAHERAH -Seorang penunjuk perasaan Mesir menjadi wira kerana dia menurunkan bendera Israel di bangunan kedutaan rejim Zionis itu di sini kelmarin. Tindakan itu dibuat selepas lima anggota polis sempadan Mesir mati ditembak askar-askar Israel yang sedang mengejar para pejuang Palestin.
Para pejuang Palestin itu didakwa melarikan diri ke wilayah Palestin selepas lapan rakyat Israel mati di dalam wilayah Yahudi. Israel menyalahkan para pejuang Palestin dari Gaza yang telah menyelinap masuk ke dalam wilayah Israel sehingga mengakibatkan kematian penduduknya.
Rejim Zionis kemudian meminta maaf ekoran kematian lima anggota polis Mesir semasa insiden memburu para pejuang Palestin di wilayah Mesir dilakukan Israel.
Namun, perbuatan Israel itu mencetuskan kemarahan penduduk Mesir. Sejumlah penduduk Mesir berhimpun di luar kedutaan Israel bagi membantah tindakan Israel yang membunuh anggota polis Mesir.
Seorang penunjuk perasaan yang bertindak berani menurunkan bendera Israel di kedutaan Israel itu dikenali sebagai Ahmed Shehat. Bendera Israel itu kemudian dikoyak oleh sejumlah penunjuk perasaan dan menjadikannya sebagai cenderamata.
Beberapa penunjuk perasaan lain membakar bendera Israel dan Amerika Syarikat.
Seorang calon presiden Mesir, Hamdeen Sabahi memuji Ahmed sebagai wira rakyat menerusi laman Twitter."Ini adalah untuk Palestin. Ini adalah untuk Mesir. Ini adalah untuk setiap penduduk Arab. Ini adalah untuk setiap individu yang bebas," kata salah satu mesej di Twitter mengenai keberanian Ahmed.
Kelmarin, Kementerian Luar Mesir memanggil Kuasa Usaha Israel untuk memberi amaran berhubung kejadian lima anggota polis itu mati ditembak.
Kuasa Usaha Israel itu dipanggil kerana duta Israel ke Mesir berada di luar negara. -Agensi/Kosmo

Petanda Malam Lailatul Qadar






Kata sesetengah ulama, Lailatulqadar berlaku pada satu malam tertentu seperti malam 21 dan 23 Ramadan. Ini menurut Imam Syafie r.a dan sesetengah ulama kerana ada hadis Bukhari dan Muslim yang menceritakan Lailatulqadar berlaku pada malam tersebut sehingga Rasulullah saw sujud dan dahinya yang mulia masih berlumuran tanah pada malam itu. Ada sesetengah ulama, tidak men
entukannya secara pasti dan ada juga ulama terutama dari kalangan para zuhad dan sebagainya mengira dengan hari permulaan puasa.

Menurut mereka sekiranya permulaan puasa jatuh pada hari :
Ahad atau Rabu = Lailatulqadar ialah pada hari yang ke-29.
Jumaat atau Selasa Lailatulqadar ialah pada hari yang ke-27.
Khamis = Lailatulqadar ialah pada hari yang ke-25 Ramadan.
Sabtu = Lailatulqadar ialah pada hari yang ke-23.
Isnin = Lailatulqadar ialah pada hari yang ke-21.

Demikianlah kaedah yang diguna pakai oleh sebahagian ulama termasuk Imam Abul Hasan r.a. Tegas beliau: Aku tidak pernah terlepas malam Lailatulqadar tersebut dengan menggunakan kaedah ini.

Tanda Dan Alamat
Tanda dan alamatnya adalah banyak, antara lain malam itu sendiri berlalu dengan penuh keheningan dan tenteram, angin bertiup lembut sepoi-sepoi bahasa dan esoknya, pada pagi hari kelihatan langit agak redup dan cahaya matahari tidak begitu menyinari ruang angkasa dan macam-macam lagi.

Hikmah
Hikmatnya ialah apabila seseorang mengetahui malam Lailatulqadar tersebut, maka eloklah diperbanyakkan doa dan istighfar juga ibadat pada malam dan keesokannya, untuk mendapatkan fadilat hari yang penuh berkat dan mulia itu. Yakinlah apabila seseorang itu bersedia setiap malam Ramadan dengan ibadat, sekurang-kurangnya bersolat jemaah setiap waktu, Maghrib, Isyak dan Subuh, kata ulama dia pasti memperoleh fadilat malam Lailatulqadar

Oleh itu bersolatlah dengan tekun dan berterusan terutama pada bulan Ramadan al-Mubarak ini. Walau tinggal beberapa hari saja lagi malam-malam di bulan Ramadhan, pastikan kita menjadi juara diakhirnya nanti. Semoga Ramadhan kali ini menjanjikan kita kemenangan. Kemenangan melawan dan menguasai hawa nafsu. InsyaAllah.

Sumber : iLuvislam.com

Iktibar dan pengajaran, tiada kemahiran memandu laju dijalan benkang bengkok.





Kemalangan  berlaku pada 21 ramadhan jam 8 pagi di kampus UiTM Puncak Alam.

Selasa, 16 Ogos 2011

HUKUM CETAK ROMPAK...


Haram cetak rompak jadi modal perniagaan 
SEHINGGA hari ini, boleh dikatakan masih ramai tertanya-tanya atau ragu dengan isu bahan ciplak atau nama lainnya barangan cetak rompak yang kini semakin banyak disalin secara tidak sah.
Walaupun ada halaman buku yang ingin disalin cetak tertulis perkataan ‘Hakcipta Terpelihara’ serta ‘Tidak Dibenar Ulang Cetak’, masih ramai tidak mengendahkannya dan terus membuat salinan, khususnya membabitkan salinan fotostat.
Kita lihat hari ini, perkara ini terlalu biasa dalam kehidupan seharian umat Islam. Sehingga ada yang menjadikan cara ini sebagai modal perniagaan mereka.

Terutama pada musim harga minyak dan barangan semakin meningkat, semua perkara yang dikira mampu menjimatkan kos akan menjadi pilihan ramai hingga kerap melupakan pandangan Islam atau hukumnya.


Bagaimanakah sebenarnya pendirian Islam dalam hal ini? Adakah terus mengharamkannya tanpa bicara?

Sampai kepada saya satu soalan seperti berikut: “Ustaz, saya menjalankan perniagaan fotokopi dan percetakan komputer secara kecil-kecilan di sebuah universiti awam. Masalahnya, saya menggunakan perisian Windows dan Microsoft Office yang cetak rompak. Saya tahu tindakan saya salah, tetapi harga tulen terlalu mahal.

“Saya harap dapat ustaz jelaskan hukum pendapatan daripada perniagaan yang menggunakan perisian cetak rompak dan harap dapat ustaz berikan jalan untuk saya selesaikan masalah ini.”

Saya rasa jawapannya sudah jelas apabila orang yang bertanya itu sendiri mengerti bahawa ia salah. Ini kerana, harta intelek diiktiraf Islam sebagaimana difatwakan ulama sedunia sebagai harta persendirian yang terpelihara.

Justeru, kita tidak boleh mengambil dan menggunakan produk cetak rompak, khususnya apabila perisian itu digunakan untuk diniagakan, sebagai contoh dibuat salinan demi salinan dan dijual pada harga rendah.

Ini bermakna apabila seseorang menjadikan barang tiruan sebagai tulang belakang perniagaannya, perniagaan itu adalah haram, hasilnya juga haram.

Ia sangat jelas berdasarkan hadis Rasulullah SAW yang melarang umat Islam menjalankan perniagaan sesuatu yang haram kerana hasilnya juga menjadi haram, iaitu yang bermaksud: “Sesungguhnya Allah, apabila mengharamkan sesuatu, maka akan haram jugalah harga jualan (keuntungan yang terhasil daripada yang haram).” (Ar-Rawdu Al-Murabba’, Riwayat Ibn Hibban)

Rasulullah SAW juga pernah mencela orang Yahudi yang apabila diharamkan memakan daging babi dan lain yang haram bagi umat Islam, mereka (Yahudi) membuat helah dengan mengambil lemaknya dan dihiaskan lalu dijualnya.

Apabila Rasulullah SAW mendapat tahu, baginda terus berkata: “Allah akan menghancurkan Yahudi yang mana mereka ini, apabila Allah mengharamkan makan lemak (babi, bangkai dan lain-lain yang diharamkan), mereka membuat helah dengan menjualnya serta menikmati hasil jualannya.” (Riwayat Al-Bukhari)
Hasil daripada kumpulan hadis ini, bentuk tindakan dilakukan yang ingin saya tekankan adalah, ia sama seperti cetak rompak kerana haram daripada sudut hukum Islam.

Ia berdasarkan keputusan Majlis Kesatuan Ulama Sedunia (Majma Fiqh Islami) dan juga keputusan Majlis Fatwa Eropah yang disebut oleh Syeikh Dr Yusof al-Qaradawi.

Mungkin ada yang berhujah bahawa perisian Windows itu adalah milik seorang kafir yang merujuk kepada Bill Gates dan tiada masalah untuk menggunakan yang cetak rompak selain ada juga yang menyatakan beliau terlalu kaya, oleh itu penggunaan bahan berkenaan tidak memberi apa juga kesan pada kekayaannya.

Sebenarnya, hujah ini meleset dan tertolak dalam fiqh Islam kerana Muslim tidak dibenarkan mencuri harta orang kafir (kecuali kafir yang berperang dengan Islam seperti tentera Amerika di Iraq).

Dalam keadaan tiada peperangan fizikal yang jelas, perisian Windows harta syarikat Microsoft dan pemilikan itu diiktiraf oleh syariah dan diharamkan untuk sesiapa saja dicerobohi sesuka hati.

Dalilnya terlalu banyak, iaitu paling mudah apabila Rasulullah SAW dan sahabat berjual beli dengan orang bukan Islam, Yahudi serta kafir Musyrik. Semua itu menunjukkan umat Islam tidak dibenarkan mencerobohi dan mesti membelinya dengan cara halal.

Namun begitu, menurut sebahagian ulama, jika pelajar ingin menggunakan perisian untuk komputer peribadinya dan bukan untuk perniagaan, hukum mungkin lebih ringan, terutama jika pelajar ini benar-benar ketandusan wang untuk mendapatkan yang tulen.

Sedangkan dia memerlukan komputer dan sesuatu perisian khas untuk tujuan pembelajarannya, tatkala itu, ada ulama mengharuskan atas asas:


  • ‘Hajat Mendesak’ dan kedudukan kewangan bermasalah. Berdasarkan kaedah Fiqh: Ertinya: “Suatu keperluan yang boleh jatuh dalam kategori terdesak, sama ada ia berbentuk umum atau khusus.” (Al-Ashbah Wa An-Nazair)

  • Hanya untuk kegunaan peribadi dan bukan untuk tujuan komersial

  • Bertempoh. Ertinya apabila kedudukan kewangannya sudah baik, dia perlu membeli yang tulen

    Demikian juga halnya keadaan pelajar di universiti. Sebagai contoh, ada pensyarah menjadikan buku tertentu sebagai ‘silibus’ dan bahan rujukan. Setiap subjek mungkin sehingga lima atau enam buku digunakan.

    Sudah tentu pelajar tidak mempunyai sumber kewangan untuk membeli buku yang mungkin tebal dengan harga tinggi.

    Lalu tatkala itu, pelajar dibenarkan membuat salinan fotostat halaman tertentu yang berkait dengan pembelajarannya. Maka, pada waktu itu ia diharuskan.

    Kembali kepada keadaan seperti dinyatakan, jika benar seseorang itu menghadapi kesukaran wang (hanya beliau dan Allah yang tahu) untuk membeli perisian tulen yang mahal harganya berbanding kemampuannya, maka ada keringanan untuk beliau menggunakan produk tiruan itu dulu buat sementara waktu.

    Ketika perniagaan seseorang itu sudah dapat menjana keuntungan yang baik dan stabil serta tiada lagi keperluan mendesak, tatkala itu wajib untuk bertukar dan membeli yang tulen.

  • diambil dari blog http://fenditazkirah.blogspot.com/2011/08/hukum-cetak-rompak.html

  • Mufti: Larangan guna mikrofon bukan isu politik, tapi arahan Nabi


    GEORGE TOWN, 15 Ogos – Mufti Pulau Pinang Datuk Seri Hassan Ahmad menegaskan larangan terhadap masjid atau surau di negeri itu menggunakan pembesar suara untuk bacaan al-Quran sebelum subuh adalah berlandaskan hukum syarak dengan nas-nas yang sahih.

    Oleh itu katanya, tidak timbul isu kononnya larangan itu akan diperluaskan untuk melarang penggunaan pembesar suara untuk azan kerana larangan itu bukanlah satu fatwa.

    “Saya kesal atas kenyataan yang tidak profesional dan tidak berhemah daripada beberapa pihak termasuk menuduh kononnya Jawatankuasa Fatwa Negeri membuat keputusan secara melulu.

    “Hal ini bukan isu politik tetapi ia arahan Nabi Muhammad s.a.w dan juga menjaga Islam yang harmoni,” katanya dipetik Bernama Online.

    Hassan berkata larangan penggunaan pembesar suara itu adalah nasihat hukum, iaitu satu panduan tanpa mewartakannya dalam Enakmen Agama Islam negeri.

    Katanya, banyak pihak termasuk media massa telah menyalahtafsir arahan itu kerana tidak faham perbezaan antara nasihat hukum dan fatwa sehingga mengheret Majlis Fatwa Kebangsaan untuk turut terkeliru.

    Hassan berkata, untuk mengeluarkan sesuatu fatwa, Majlis Fatwa Negeri perlu mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong seperti yang diperuntukkan dalam Seksyen 45 Enakmen Agama Islam Pulau Pinang 2004 tetapi dalam mengeluarkan arahan nasihat hukum, ianya tidak memerlukan perkenan Seri Paduka bagianda.

    “Bagaimanapun, perkara itu (larangan penggunaan pembesar suara untuk bacaan Quran) mungkin dibincangkan dalam mesyuarat majlis fatwa akan datang bagi membuat keputusan sama ada ianya dijadikan fatwa atau sebaliknya,” katanya.

    Beliau berkata, dalam Islam sebenarnya terdapat dua azan subuh iaitu azan pertama ialah sebelum waktu subuh untuk mengejutkan orang ramai tetapi ianya tidak dipratikkan di negara ini bagi mengelak dari mengganggu orang ramai sebelum masuk waktu subuh.

    “Islam mensyariatkan tidak mengangkat suara dengan kuat kecuali untuk azan dan beberapa rutin ibadah lain seperti khutbah dan terdapat banyak nas yang melarang kita menguatkan suara sehingga mengganggu orang lain kerana walaupun bacaan al-Quran dan zikir amatlah baik, kita tidak boleh memaksa orang lain mendengar bacaan kita,” katanya.

    Hassan berkata Jawatankuasa Fatwa Pulau Pinang telah mengeluarkan larangan itu kepada Jabatan hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang pada 12 Julai lepas kerana pentadbiran kariah adalah di bawah bidang kuasa jabatan itu.

    Katanya, beliau juga bersedia untuk bertemu dengan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) bagi berbincang menangani isu itu.

    IMAN YANG SEMPURNA

    Mereka beriman kepada Allah dan hari penghabisan, mereka menyuruh kepada yang ma’ruf dan mencegah dari
    yang mungkar dan bersegera kepada (mengerjakan) pelbagai kebajikan;
    mereka itu termasuk orang-orang yang saleh. 
    (QS Al-Imran, 3: 114)




    Allah menurunkan Qur'an sebagai panduan bagi manusia. Menjalani hidup dengan “akhlak Qur'an” dalam pengertiannya yang sejati hanya mungkin melalui menjalankan semua yang diperintahkan dalam ayat-ayat ini.
    Ada sebagian orang yang gagal melihat kenyataan ini, dan memperhatikan seksama penaatan sebagian perintah Qur'an sambil mengabaikan sebagian lainnya. Mereka melakukan sebentuk pemujaan kepada surah, namun gagal menunjukkan kesempurnaan akhlak yang digambarkan gamblang oleh Allah dalam Qur'an. Menurut orang-orang seperti mereka, hanya mengatakan “Aku beriman kepada Allah” sudah memadai. Akan tetapi, dalam Qur'an, Allah memperingatkan manusia terhadap nalar ini: “Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: ‘Kami telah beriman,’ sedang mereka tidak diuji lagi?” (QS Al-Ankabut, 29: 2). Ayat ini membuat jelas bahwa, sebagaimana apa yang diakuinya, cara bertindak seorang mukmin harus juga membuktikan ia sungguh-sungguh hidup mencari rida Allah. Yakni, ia harus menunjukkan akhlak yang ia harapkan menyenangkanNya.
    Demikianlah cara menjadi mukmin sejati. Upaya tulus memperlihatkan nilai-nilai yang menyenangkan Allah merupakan syarat tunggal ketulusan seseorang.

    Cek We bersama anaknya Kimi.

    Abdul Hadi bersama Kimi
    Dua gambar diatas hanya sekadar gambar hiasan....

    Ahad, 14 Ogos 2011

    Perkembangan Fahaman Syiah Di Selangor


    Huraian Tajuk/Isu: 
    Laporan ini dikemukakan kepada Ahli Jawatankuasa Perunding Hukum Syara'(FATWA) Negeri Selangor, untuk menimbang dan memutuskan mengenai perkembangan penyebaran fahaman Syiah di Selangor
    Keputusan: 
    Jawatankuasa Perunding Hukum Syara'(FATWA) telah membincangkan perkara di atas dengan penuh teliti dan keputusannya adalah seperti berikut:
    'Jawatankuasa FATWA kali 1/98 memutuskan bahawa fahaman Syiah didapati menyeleweng dan bertentangan dengan ajaran Islam yang berlandaskan Ahli Sunnah Wal Jamaah. Umat Islam yang menganut fahaman ini hendaklah kembali kepada ajaran Islam yang sebenar'
    Keterangan/Hujah: 
    Penyebaran fahaman Syiah di Malaysia dilakukan melalui beberapa cara :

    a) Lawatan pembesar-pembesar Iran ke Malaysia yang di susuli dengan kempen dan penerangan fahaman mereka serta lawatan pelawat-pelawat Malaysia ke Republik itu.

    b) Melalui pelajar-pelajar Malaysia yang ditawarkan belajar ke Republik itu dengan diberi biasiswa dan kemudahan asas yang secukupnya atau melalui pegawai-pegawai Kedutaan Iran di Malaysia yang membuat lawatan ke pusat-pusat pengajian tinggi di Malaysia.

    c) Memberi hadiah berupa buku fahaman Syiah kepada perpustakaan-perpustakaan umum seperti perpustakaan universiti, masjid dan toko-toko buku yang terkenal.
    2.2 Di Malaysia terdapat 3 kumpulan Syiah yang berkembang beberapa tahun lalu :
    a) Syiah Tayyibi Bohra (Dawood Bohra)

    Kumpulan ini berasal dari India dan di Malaysia dikenali sebagai golongan yang memiliki kedai Bombay. Kumpulan yang berpusat di daerah Klang ini mempunyai tanah perkuburan dan masjid sendiri dengan jumlah pengikut dianggarkan 200 hingga 400 orang.
    b) Syiah Ismailiah

    Kumpulan ini dikenali dengan nama kedai Perbhai yang bergerak di Lembah Klang. Bilangan pengikutnya lebih kecil dari kelompok Bohra.
    c) Syiah Ja"fariyah @ Imamiah Ithna Asyariah

    Kumpulan ini dipercayai mula bertapak di Malaysia pada tahun 1979. pengaruh ajaran dan fahaman ini menular melalui bahan bacaan dan individu seperti pensyarah IPT. Beberapa buku utama Syiah telah dijadikan rujukan dan telah diterjemah dalam Bahasa Melayu. Pengikut kumpulan ini dianggarkan 300 hingga 500 orang.
    3. Perkembangan Syiah Di Selangor
    Berdasarkan kajian dan siasatan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) dan polis, Syiah di Negeri Selangor dikategorikan seperti berikut :

    a) Pusat Pengajian Tinggi

    Beberapa buah Pusat Pengajian Tinggi telah dikenal pasti menjadi sasaran Syiah bergerak iaitu Universiti Malay, Universiti Kebangsaan Malaysia, Universiti Islam Antarabangsa dan Institut Teknologi Mara.

    b) Orang Awam

    Hasil penyiasatan JAIS bersama Polis dan JAKIM didapati beberapa orang penyebar fahaman ini telah bergerak cergas dalam kelompok kecil untuk berkempen dari rumah ke rumah. Di antara individu yang telah dikenalpasti ialah Syed Jaafar bin Abdul Hamid Al-Sagof, beliau didapati menyebarkan fahaman ini di Taman Permata dan Taman Melor di Hulu Klang.
    c) Menubuhkan Persatuan

    Terdapat usaha-usaha kumpulan ini menubuhkan persatuan untuk mengembangkan fahaman Syiah kepada orang ramai yang dikenali dengan nama "Darul Husaini" tetapi pendaftaran ditolak pada 19September 1992 atas nasihat MAIS dan JAKIM.
    4. Penyelewengan Syiah
    Berikut adalah antara cirri-ciri ajaran Syiah yang bertentangan dengan ajaran Ahli Sunnah Wal Jamaah:
    a) Imam Adalah Maksum

    Syiah meyakini bahawa imam-imam adalah maksum iaitu terpelihara daripada dosa kecil dan besar dari peringkat kanak-kanak hinggalah meninggal dunia, kedudukan mereka sama seperti nabi-nabi. Pada iktiqad mereka Imam memelihara syariat dalam kitab Aqaid al-Imamiah oleh Syeikh Muhammad Redha al-Muzaffar, hal 72
    b) Kemunculan Imam Mahadi Bersama Orang Yang Telah Mati

    Golongan Syiah dikehendaki mempercayai bahawa Allah akan menghidupkan semula orang-orang yang telah mati ke dunia ini bersama-sama Imam Mahadi untuk menghukum orang-orang yang telah melakukan kezaliman seperti Saidina Abu Bakar, Omar, Uthman, Aishah, Hafsah, Muawiah dan lain-lain lagi.
    Fakta ini dijelaskan dalam kertas Aqaid al-Imamiah oleh Syeikh Muhammad Redha al- Muzaffar, hal 83
    c) Berpura-Pura

    Mengikut aqidah Syiah, al-Taqqiyah ialah menunjukkan sesuatu yang boleh membahayakan diri atau harta bendanya dengan melahirkan yang bukan hakikat sebenar dari kandungan hatinya. Al-Taqiyyah ini diamalkan dalam setiap perkara kecuali dalam masaalah arak dan menyapu khuf. Perkara ini dijelaskan dalam buku Al-Usul Min Al-Kafi juz 2 oleh Abu Jaafar Muhammad bin Yaakub bin Ishak al-Khulaini al-Razi. Hal
    d) Menyanjung Saidina Ali Secara Keterlaluan

    Syiah menyanjung Saidina Ali secara berlebih-lebihan hingga disamatarafkan dengan Rasulullah. Bahkan dalam beberapa hal Saidina Ali dianggap lebih tinggi lagi. Perkara ini dinyatakan dalam kitab Al-Usul Min Al-Kafi oleh Al Khulaini. Jld.1.Hal. 197
    e) Menghalalkan Nikah Mut"ah

    Golongan Syiah menghalalkan Nikah Mut"ah. Perkara ini dinyatakan dalam kitab Man La Yahduruhu Al- Faqih oleh Abu Jaafar Muhammad bin Ali bin Hussain Bahawiah Al-Qanuni. Juzu" 1 hal 358
    f) Menambah Syahadah

    Golongan Syiah menambah nama Saidina Ali dalam syahadah selepas nama Nabi Muhammad S.A.W. Perkara ini dinyatakan didalam kitab Al-Usul Min Al-Kafi oleh Khulaini, Juzu"1, hal 441
    g) Menolak Hadis Yang Diriwayatkan oleh Ahli Sunnah Wal Jamaah Sekalipun Hadis Mutawatir.
    Golongan Syiah juga menolak semua hadis yang diriwayatkan oleh golongan Ahli Sunnah Wal Jamaah walaupun hadis itu sampai kepada darjat mutawatir. Mereka hanya berpegang kepada hadis yang diriwayatkan oleh Ahli Bait sahaja. Pegangan ini disebut dalam buku Aslu Al Syiah Wa Usuluha oleh Muhammad Al Husain Ali Kasyif Al-Ghita", hal 149
    h) Menolak Ijmak Ulama"

    Golongan Syiah tidak menerima pakai Ijmak Ulama" buktinya mereka menolak perlantikan Khalifah Abu Bakar, Umar dan Uthman. Malah mereka berpegang kepada pendapat-pendapat Imam mereka, kerana ijmak pada mereka adalah kesalahan, sedangkan pendapat Imam adalah maksum. Perkara ini dinyatakan di dalam kitab Mukhtasar al-Tuhfah al-Ithna Asyariyyah oleh Shah Abdul Aziz al-Imam Waliyullah Ahmad Abdul Rahim al-Dahlawi, hal 51
    i) Menolak Qias

    Golongan Syiah juga menolak Qias kerana beramal dengan qias akan merosakkan agama. Perkara ini dinyatakan dalam kitab Aslu al- Syiah Wa Usuluha oleh Muhammad bin Husain Ali Kasyif al-Ghita", hal 149:
    j) Menziarahi Kubur Saidina Husain Ganjarannya Syurga

    Syiah mendakwa bahawa orang yang menziarahi kubur Saidina Husain akan memasuki syurga, perkara ini dinyatakan di dalam kitab al-Irsyad oleh as-Syeikh al-Mufid halaman 252, sebagaimana yang diriwayatkan daripada Rasulullah S.A.W
    k) Menyeksa Tubuh Badan Sempena 10 Muharam

    Golongan Syiah mengadakan upacara memukul dada dan mnyeksa tubuh badan sempena 10 Muharam bagi menangisi kematian Saidina Husain. Perkara ini dinyatakan dalam kitab al-Syiah Wa al-Tashih al-Sira", Baina al-Syiah wa al-Tasyayu", oleh Doktor Musa al-Musawi. Hal 98:
    l) Menghina Isteri-Isteri Nabi.

    Golongan Syiah juga menghina isteri-isteri nabi. Perkara ini dinyatakan dalam kitab Tuhfah al-
    Status Penwartaan: 
     Tidak Diwartakan 


    klik sini